Arjantin Rotaları / Salta - Jujuy Turu
top of page

Alternatif Arjantin Rotaları 1 Salta-Jujuy Turu

Arjantin deyince hepimizin aklına ilk gelen şey Buenos Aires ve Tango oluyor. Ancak Buenos Aires Arjantin'de deneyimleyebileceğimiz çeşitliğinin sadece küçük bir kısmı!! Bu ay, keşif gezimizde rotamızı Arjantin'in Kuzey batısında kalan, şarabı, yerli kültürü, müziği ve 14 renkli dağlarıyla Salta ve Jujuy eyaletlerine çevirdik. Arjantin turunuzu planlarken bu iki eyaleti mutlaka planınıza dahil edin derim.  Buenos Aires'ten yaptığımız 1.5 saatlik uçuşun  ardından Oğlak Dönencesinde  keşfimize başladık. Oğlak Dönencesi, yeryüzünün güney yarım küresinde Ekvator'un 23° 27' güneyinden geçtiği varsayılan enlemdir. Aynı zamanda subtropik iklimden akdeniz iklimine geçen hayali düzleme verilen isimdir.

Rengarenk diyarların rengarenk mısırları

Salta ve Jujuy Arjantin'in en meşhur yemeği olan "Empanada" nın cenneti. O kadar çeşitli ki... Etlisi, kinoalısı, rokforlusu... Bölge keçi peyniriyle dünyanın en yüksek bağlarında yetişen (Purmamarca ve Huacalera / Jujuy) üzümleriden yapılmış şaraplarıyla meşhur. 2700 mt 'ye kurulmuş bağlarda 4 yılda bir bağ bozumu gerçekleşiyor.  Salta'nın 200 km güneyindeki şehri Cafayate (1,693mt) ülkenin en iddaalı şaraplarnı üreten bölgelerden biri. Arjantin'de üzüm 3 bölgede yetişiyor; Mendoza - ki Arjantin Şarapaları'nın %60'ı bu bölgede yetişiyor -, Salta ve La Rioja. Salta üzümleri, daha ılıman ve daha nemli bir bölgede yetiştiği için daha çok şekerleniyor. Bu durum şaraplarda, meyvemsi ve odunsu alt katmanlar oluşturuyor ve dilin ucunda tatlı, dilin arkasında mayhoş bir tat bırakarak keyife keyif katıyor.

Los Cordones Ulusal Parkı

Coğrafya o kadar enteresan ki... Hayatımda ilk kez deniz seviyesinin bu kadar üstüne çıktım, son gece irtifa hastalığına kesin kapılacağım paranoyasıyla uykuya daldım ama hiç de endişelendiğim gibi olmadı!  İrtifa için size 5 önerim var; 1. Bol bol su! 2. Yüksekte güneş yakıyor, şapka ve güneş kremi3. Koko yaprağı. Güney Amerika Seyahatin uzman rehberleri size temin edecek, bol bol çiğnemeyi ve çayı içmeyi ihmal etmeyin 4. Az alkol tüketmek. Evet şarap diyarında şarapları ufak ufak tadarak geçirmek seyahatinizin kalitesini artıracak. Ama üzülmeyin, lokal şarapları satın alıp bir sonraki destinasyonunuzda hüpletebilirsiniz. Arjantin'de yurt içi uçuşlarda sıvı taşımak serbest 5. Yüksekte hızlı hareket etmemek, uzun yürüyüşlerden kaçınmak. Zaten yerli halkı gözlemlediğinizde ne kadar sakin ve yavaş hareket ettiklerini görüp sizin de ritminiz sakinleşecek.  Biz turumuza bizi Salta hava limanında araçla karşılayan uzman rehberimizle başladık ve Salta'daki yarım günlük bir şehir  turunun ardından rotamızı kuzeye Jujuy'a çevirdik. 2 saatlik yolculuğun ardından yemyeşil bir yere vardık. Konakladığımız bölge şehir merkezinin 20 km ötesinde, Bir vadinin ortasına kurulmuş atçılıkla uğraşan bir köydü...  Geceyi şömine başında ızgara mantar ve azıcık şarap eşliğinde kapatıp güzel bir uyku çektik.

Jujuy'daki ilk gecenin sabahı ve mate

Sabah tertemiz bir havaya, kuşların uğultusuyla uyandık. Sabah hazırlıklarımızı tamamladıktan sonra sözleştiğimiz saatte rehberimiz gelip araçla bizi aldı, iyi ki yola rehberimizle çıkmışız. Seyahatimizin bu aşamasından itibaren yükseklere çıkmaya başladık. Rehberimiz koko yaprağı çayını bizim için hazır etmişti.  Önce Purmamarca, oradan da Salinas Grandes'e uğradık. Salinas Grandes, Arjantin'in en büyük tuz gölü. 3500 metre yüksekte kurak bir iklimin ortasında adeta kar yağmış gibi And dağlarının eteklerinde... Salinas'a giderken yolda yabani Lama sürüleriyle karşılaştık. Sanırım dünyanın en sevimli hayvanları.

Lama ailesi doğada kamufule adeta

Salinas Grandes... Sonsuz Tuz Gölü!

Dönüşte Purmamarca'da biraz daha vakit geçirdik, taze hamurdan odun ateşinde tostlar yedik. Özel rehberle yola çıkmanın faydalarından biri, nerede istersen orada daha uzun vakit geçirebiliyorsun. Genelde grup turlarıyla bu pek mümkün olmuyor. Purmamarca'nın semt pazarı i-na-nıl-maz! Lama tüyünden elden edilen yumuşacık el işi yün kazak, bere, atkı, şal, masa örtüsü ne varsa toparladık. Her şey o kadar renkli ve benzersiz ki...

Odun ateşinde taze hamurdan tostları beklerken Purmamarca

Bir sonraki sabah, daha da yukarılara çıkmaya hazırdık! Bu kez rehberimiz bizi daha çok koko çayıyla karşıladı. Malum artık rotamız deniz seviyesnin 3750mt ve üstünü işaret ediyordu.

Humita; mısır koçanında pişen mısır ve keçi peynirinin muhteşem karışımı...

Huacalera'ya doğru yola koyulduk. Jujuy'un kuzeyinde tam Oğlak Dönencesi'nin geçtiği, 2641 metre yükseklikte şahane bir kasaba.  Biz kendi seyahatlerimizi planlarken  sürdürebilir turizm seçeneklerine yöneliyoruz. Bu terchimiz sebebiyle, yerli halkın kendi elleriyle yapmış olduğu bir eko kabinde geçirdik gecemizi. Kabinin kapısı geceleyin  Samanyolu'na açılan bir kapıya dönüştü. Hayatımda daha önce hiç bu kadar yüksekte gece geçirmemiştim. Yıldızlar resmen üstümüze yağıyordu. 3 kafadar gezgin, gecenin çiğ ayazında ağzımız açık saatlerce o yıldızları izledik...Samanyolu Galaksisi olduğu gibi görünüyor, Mars kıpkızıl uzaklardan göz kırpıyor, yağmur gibi yıldız kayıyor...

Huacalera'da kaldığımız eko kabin

Sabah gündoğumunun hemen ardından Humahuaca'ya doğru yola koyulduk. Humahuaca 3.200 metreye kurulmuş, 11.000 nüfuslu miniminnoş bir kasaba, aynı zamanda 14 renkli dağları göreceğimiz El Hornocal'e geçiş kapısı. El Hornocal 4,350 metre yükseklikte, 14 renkli And Dağları'nın en iyi göründüğü seyir tepesi. İşte burada irtifanın yan etkilerini hafifçe yaşadık. Seyir alanından 250 metre kadar aşağıya inen bir patikayla yamaçtan renkli dağları izleyebiliyorsunuz. Haliyle bu fırsatı kaçırmayız dedik haldır haldır indik . İndik de, o yükseklikte o patikayı çıkarken hafif bir sarhoşuk yaşadık. Neyse ki rehberimizde koko yaprağı vardı, seyir tepesinde kokolarımızı çiğneyip manzarayı izlerken bütün yan etkiler kayboldu.

El Hornocal, 14 Renkli Dağ

Keşfimizin son gününü, ilk gün yarım gün bir turla geçirdiğimiz Salta'da tamamladık.  Kent o kadar güzel ki...Salta yerel danslarıyla, Peña geceleriyle ve inanılmaz mutfağıyla rengarenk bir şehir. Salta turunuzu planlarken unutmamanız gereken bir büyük ayrntı: Viracocha Restorant.   Mekan, geri dönüşüm materyaller kullanarak restore edilmiş, klasik koloniyel mimariye sahip, Peru ve And dağları tariflerini füzyonlaştırmış, uygun fiyatlı çok çeşitli, lokal şarapları ve kendi artesanal biralarını bulabileceğiniz inanılmaz bir restorant. Bölgede bulabileceğiniz en iyi vegan/vejeteryan seçenekler de burada. Ambiyans, yemekler, servis, insanların sıcaklığı bana Türkiye'yi anımsattı.

Viracocha'da koca bir tabak Cevice

Turumuz, bizler gibi keşif amaçlı gitmiş, biraz sakinleşelim, doğayla bütünleşelim isteğini karşılamak için özenle hazırlanmış bir turdu. Bölgede, maceracılar için Canopy, Rafting, kaya tırmanışı, bisiklet turları, milli park trekkingleri  gibi yüzlerce aktivite de mevcut.  Siz de Oğlak Dönencesinde, binlerce metre yüksekte, yıldızlarla bir olmak, yeni tatlar ve kültürler keşfetmek istiyorsanız, turunuzu aşağıdaki linkten hemen yaratabilirsiniz ⬇